Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, zwanych procedurą zgłoszeń zewnętrznych
KTO MOŻE BYĆ SYGNALISTĄ
Sygnalista jest osobą fizyczną, która przekazuje informacje, w tym uzasadnione podejrzenia, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w organizacji. Zgłoszenia lub ujawnienia są informacją uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Zgłoszeń dokonują pracownicy lub osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, np. zleceniobiorcy, pracownik tymczasowy, współpracownik, przedsiębiorca, akcjonariusz i wspólnik, osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawców lub dostawców, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, stażystów, wolontariuszy, praktykantów.
JAKICH NARUSZEŃ PRAWA MOŻE DOTYCZYĆ ZGŁOSZENIE
Zgłoszenie musi dotyczyć naruszenia prawa, działania sprzecznego z prawem, zaniechania niezgodnego z prawem lub mające na celu obejście prawa.
Naruszenia objęte zakresem stosowania ustawy mogą dotyczyć takich dziedzin jak:
- zamówienia publiczne,
- przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowanie terroryzmu,
- bezpieczeństwo produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwo transportu,
- ochrona środowiska,
- zdrowie i dobrostan zwierząt,
- zdrowie publiczne,
- ochrona konsumentów,
- ochrona prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesy finansowe skarbu państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynek wewnętrzny Unii Europejskiej, w tym publiczno-prawne zasady konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowanie osób prawnych.
KANAŁY ZGŁOSZEŃ
1. Pisemne w postaci papierowej lub elektronicznej:
- za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnalista@goczalkowicezdroj.pl
- w formie listownej na adres: Urząd Gminy Goczałkowice-Zdrój ul. Szkolna 13, 43-230 Goczałkowice-Zdrój, w zaklejonej kopercie z dopiskiem na kopercie, np. „zewnętrzne zgłoszenie nieprawidłowości – do rąk własnych upoważnionego pracownika do spraw przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa”;
2. Ustnie, bezpośrednio do pracownika upoważnionego do przyjmowania zgłoszeń po uprzednim umówieniu spotkania.
CO POWINNO ZAWIERAĆ ZGŁOSZENIE
- dane osobowe sygnalisty, tj. imię, nazwisko, adres do kontaktu,
- szczegółowy opis nieprawidłowości, które są zgłaszane,
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa,
- należy załączyć wszystkie posiadane informacje, materiały, które potwierdzą prawdziwość zgłoszenia.
KIEDY SYGNALISTA PODLEGA OCHRONIE
Sygnalista jest chroniony, jeżeli zgłosi naruszenie prawa, które korzysta z takiej ochrony oraz:
- w momencie dokonywania zgłoszenia posiada uzasadnione podstawy o prawdziwości przedmiotu zgłoszenia,
- dokona zgłoszenia we właściwy sposób, a więc w formie zgłoszenia zewnętrznego lub w formie ujawnienia publicznego, zgodnie z funkcjonującymi regulacjami prawnymi.
KIEDY ZGŁOSZENIE BĘDZIE BEZPRAWNE
Do odpowiedzialności może zostać pociągnięty sygnalista, który:
- zgłosi nieprawidłowość, której zgłoszenie nie korzysta z ochrony,
- zgłosi nieprawidłowość, do której nie posiada uzasadnionych podstaw co do jej prawdziwości,
- dokona zgłoszenia w sposób nieprawidłowy.
Pamiętaj, że możesz złożyć zgłoszenie zewnętrzne do innych organów publicznych lub do Rzecznika Praw Obywatelskich, więcej informacji na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich
Podstawa prawna:
- Zarządzenie Nr 20/2025 w sprawie ustalenia procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych
- Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów